Promotie

   



Orientatie
Vereisten
Rechtsvormen
Inschrijving
Startvorm
Ondernemingsplan
Financiering
Fiscaal
Promotie
Adressen en links
Agenda
Email

           Is een bedrijf eenmaal opgezet, dan komt het erop aan naamsbekendheid te krijgen. Veel geld om bijvoorbeeld advertenties te plaatsen is dan handig, maar ook voor bedrijven die minder startkapitaal hebben zijn er volop mogelijkheden.
Enkele tips:

Mond-tot-mondreclame


De allergoedkoopste manier om uw eigen bedrijf te promoten is zoveel mogelijk mond-tot-mondreclame te maken. Dit lijkt nogal voor de hand liggend, maar er komt nogal wat bij kijken. Vertel vrienden en bekenden bijvoorbeeld altijd zo duidelijk mogelijk waar u mee bezig bent. Alleen dan denken ze misschien aan uw bedrijf als er zich een situatie voordoet waarin u iets voor ze kan betekenen. Geef ze eventueel een folder of demonstratie van uw activiteiten.
Ook kunt u via bekenden in contact proberen te komen met anderen, die iets doen wat op uw werkterrein ligt. De beruchte verjaardagen en bruiloften kunnen misschien toch wel nuttig zijn...
Denk er tot slot over na of het zin heeft u bij een vereniging of sportclub aan te sluiten. Nieuwe contacten zijn immers altijd welkom!

Mailings

Ook via een mailing kunt u naamsbekendheid verwerven.
Enkele aandachtspunten:
- Stuur alleen een mailing als u echt iets aan te kondigen of te bieden heeft. Oninteressante mailings zijn geen goede promotie voor uw bedrijf.

- Laat een mailing altijd maken door een professionele tekstschrijver. Die weet namelijk precies hoe de aandacht van de lezer getrokken kan worden, en waaraan een goede mailing moet voldoen. Een goede tekst laten schrijven hoeft ook niet direct duur te zijn. - Zorg voor een goede adreslijst. Bepaal van tevoren goed aan wie u de mailing wilt sturen. Zoek adressen in bijvoorbeeld de Gouden Gids of vraag ze op bij de Kamer van Koophandel (hiervoor moet wel een vergoeding worden betaald). Bel eventueel eerst om te vragen aan wie u de mailing precies moet richten of om de precieze bedrijfsactiviteiten te controleren.
- Probeer u op een originele manier te presenteren. Een originele brief kan voldoen, maar vaak wekt u meer belangstelling als u iets speciaals doet.

Beurzen bezoeken

Een goede en goedkope manier om met mogelijke klanten in contact te komen en tegelijkertijd op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen is een beurs te bezoeken waar bedrijven staan die zich op uw werkterrein bevinden. Probeer informatie te verzamelen, knoop praatjes aan en laat visitekaartjes achter.

Op beurzen staan

Zelf op een beurs staan werkt natuurlijk nog beter. Veel beginnende ondernemers zien hier echter vanaf omdat ze denken dat een stand huren altijd veel geld kost.
Informeer echter altijd eerst even. Er zijn namelijk ook organisaties die speciale kortingen geven aan startende ondernemers. De bedrijven-contactdagen, die georganiseerd worden door de Kamer van Koophandel om ondernemers uit één regio met elkaar in contact te brengen, zijn relatief goedkoop.
Data waarop deze dagen worden georganiseerd vindt u onder het kopje "Agenda".

Advertenties

Voor wie wel wat geld te besteden heeft, zijn advertenties een prima middel om naamsbekendheid te genereren. Zoek wel naar media-uitingen die zijn afgestemd op uw doelgroep. Een handig hulpmiddel daarbij is het Handboek van de Nederlandse pers en publiciteit dat wordt uitgegeven door Nijgh Periodieken. Hierin staan allerlei tijdschriften en kranten, met de doelgroep, oplage en advertentietarieven vermeld.

Free Publicity

Ook voor Free Publicity (publiciteit waar niet voor wordt betaald) is het Handboek van de Nederlandse pers en publiciteit een handig hulpmiddel. Stel een persbericht op - of liever, laat dit opstellen door een tekstschrijver - en stuur dit aan redacties die er belang bij hebben hun leden te informeren over uw product en/of dienst.


    
    
     email
© Copyright 1996 Lexadin
Document Created at september 16, 1996;
Last Update march 7, 1997.